Apr 1, 2011

Photomatix & Photoshop

Ramai yang tanya aku camna nak wat HDR. banyak cara yang digunakan dan banyak juga free software yang leh di download utk wat HDR nih. So aku akan share sikit apa yang aku buat kebiasaannye utk wat HDR nih.

Bagi aku lebih mudah menggunakan Photomatix 4.0. Sebenarnya x banyak beza pon version 4.0 nih ngan version 3.2. As long exposure yang kita dapat dikehendaki dan metering yang betul, so kat mana2 software pon rasanya outpun akan menarik.

Setting kat Photomatix juga aku akan setting mengikut citarasa sendiri. Dan boleh dikatakan setiap setting pada setiap gambar akan berlainan setiap keping gambar. Kerapkali aku akan bezakan antara Landscape & Abandoned subject. Jika Landscape aku akan lebih kepada natural dan akan menaikkan sedikit color tapi utk Abandoned aku akan lebih suke kepada Grungy effect @ unreal dan akan masukkan sikit element color tone untuk mendambahkan mood pada gambar.

Selepas tonemapping dilakukan kebiasaannya aku akan dapat rough setting utk gambar yang lebuh kepada dull dan tak berapa sharp. So sedikit post processing kat Photoshop akan dilakukan. Antara hasil yang boleh dikongsi adalah seperti berikut:


dan seperti Photomatix, di Photoshop juga tiada setting yang tertentu yang aku lakukan, ianya bergantung kepada gambar.



No comments: